Nowoczesne metody rekrutacji – nowe realia rynku pracy

Dynamiczny rozwój technologiczny na świecie, zmieniająca się sytuacja polityczna w Europie i długoletni rynek pracownika — to wszystko sprawia, że tradycyjne metody rekrutacji i sposoby pozyskiwania nowych kandydatów do pracy stają się coraz mniej skuteczne. Aby utrzymać lub zwiększyć poziom zatrudnienia, działy HR powinny dostosować się do nowych realiów rynku pracy i zacząć wdrażać nowoczesne metody rekrutacji.

Media społecznościowe – profil firmy i grupy tematyczne

Media społecznościowe mogą być potężnym narzędziem rekrutacyjnym. Wiele osób posiada konto na Facebooku. To obecnie bardzo dobre miejsce dla firm poszukujących kandydatów do pracy. Najskuteczniejsze są grupy, które skupiają osoby zainteresowane konkretnym tematem – w tym pracą. Bycie członkiem grupy na Facebooku jest bezpłatne, a odzew może być ogromny — największe grupy mają setki tysięcy członków. Metoda ta może być szczególnie skuteczna w rekrutacjach masowych na stanowiska niewymagające kwalifikacji.

Udostępnianie profili i ofert pracy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter, z pewnością nie jest nowym pomysłem. Jednak niekoniecznie jest to powszechna praktyka. Dzięki firmowemu profilowi na Facebooku można również tworzyć lub kontrolować odpowiednie tematycznie grupy. Jeśli firmy z tych grup udostępniają swój profil zawodowy za darmo, to skuteczna rekrutacja masowa nic nie kosztuje – poza czasem. Aby jednak aktywność w grupach przyniosła spodziewany efekt, wymaga to między innymi znacznego zaangażowania w odpowiadanie na prywatne wiadomości i komentarze, a czasem walki z hejtem.

Poszukiwanie pracowników poprzez media społecznościowe ma wiele zalet — nigdzie indziej firmy nie są w stanie dotrzeć do tylu kandydatów naraz. Jednocześnie istnieje możliwość budowania marki pracodawcy na dużą skalę za pośrednictwem własnych profili społecznościowych – przy stosunkowo niewielkim budżecie.

Targi pracy i imprezy branżowe

Coraz większą popularnością cieszą się wydarzenia mające na celu zbliżenie pracodawców i poszukujących pracy w jednym miejscu. Targi pracy to nie tylko świetna okazja do zaprezentowania swojej firmy, ale także do szybkiego znalezienia nowych pracowników. Zwykle jednak odbywają się one w dużych miastach – niestety może to wykluczyć duży odsetek osób potencjalnie zainteresowanych nowym zatrudnieniem.

Testy psychologiczne

W obszarze e-rekrutacji lokują się również procedury testów psychologicznych, które stają się coraz bardziej interesujące dla małych firm — ponieważ oszczędzają czas i pieniądze. Zarówno dla kandydatów, jak i firm. Wybór kandydatów jest przesyłany w ramach procedury testowej, która wyszukuje odpowiednich kandydatów z wyprzedzeniem, zanim menedżerowie HR w ogóle wkroczą do gry.

Redakcja hrexecutive.pl