Social Media w procesie rekrutacji

0
488

Social Media zawładnęły dzisiejszym światem, stały się dla wielu źródłem informacji o znajomych, współpracownikach, pracodawcach, celebrytach i wielu innych. Ludzie na całym świecie zakładają konta na Facebook’u, czy Twitterze głównie po to, aby utrzymywać kontakt z mniej lub bardziej bliskimi znajomymi. Nie trzeba było długo czekać, aby działy HR zwróciły uwagę na to rozprzestrzeniające się zjawisko i zaczęły coraz chętniej wykorzystywać portale społecznościowe w procesach rekrutacji.

Portale zawodowe

Portale, takie jak GoldenLine, czy LinkedIn są bardzo pomocne w wyszukiwaniu kandydatów o określonym profilu, odpowiadającym osobie poszukiwanej na dane stanowisko. Serwisy te w samym założeniu koncentrują się na naszym życiu zawodowym i kontaktach biznesowych, nie naruszając tym samym sfery naszej prywatności. Ale rekruterom przestało to wystarczać. W USA coraz częściej i głośniej słychać o rozmowach kwalifikacyjnych, w trakcie których kandydat proszony jest o udostępnienie swojego loginu, a niekiedy nawet hasła do swojego konta na Facebook’u. Firmy bezpardonowo wkraczają w strefę naszych zainteresowań, upodobań, aktywności, na tej podstawie wyciągając wnioski odnośnie naszej osoby. Tłumaczą się faktem, iż informacje zamieszczone na portalach społecznościowych mówią o potencjalnym pracowniku więcej, a niżeli CV czy list motywacyjny. Zadać należy pytanie, czy to jacy jesteśmy prywatnie zawsze przekłada się na naszą zawodową stronę? A także, czy firmy rekrutujące nie idą „na łatwiznę”? Przecież dobrze przeprowadzona rozmowa i wywiad behawioralny z kandydatem pozwolą na wyciągnięcie wniosków dotyczących jego rzeczywistych umiejętności. I nie ma żadnego znaczenia to, gdzie był on ostatnio na wakacjach, co zrobił na obiad i jakie strony „zlajkował”…

Social Media w procesie rekrutacji

     W Polsce (póki co) zjawisko to nie jest tak rozpowszechnione. Polscy rekruterzy skupiają się raczej na wspomnianych wyżej portalach LinkedIn i rodzimym GoldenLine, na których zamieszczamy informacje stricte zawodowe i biznesowe. Są one pomocne zarówno dla kandydata, jak i pracodawcy oraz w mniejszym stopniu zagrażają naszej prywatności. Wobec tego rada dla wszystkich osób poszukujących pracy – warto założyć lub zaktualizować swój profil na LinkedIn lub Goldenline, a także bacznie kontrolować co publikuje się na Facebooku czy Twitterze, bowiem pracodawcy i headhunterzy używają tych samych serwisów społecznościowych co Wy. Informacje o Was mogą zdobyć tak łatwo i szybko jak nigdy dotąd. Kierujmy się więc rozwagą przy podejmowaniu decyzji komu
i ile informacji jesteśmy w stanie udostępnić na nasz temat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here